Goed gevonden worden in Google is in deze economisch lastige tijden voor ondernemers belangrijker dan ooit. Iedereen die een eigen webshop, klussenbedrijf, een winkel of een grote onderneming runt, wil natuurlijk opvallen op internet. Klanten die producten of diensten zoeken, moeten bij het zoeken op trefwoorden idealiter op jouw bedrijfspagina terechtkomen. Maar hoe krijg je dit voor elkaar? In dit blog leggen we je uit wat je zoal kunt doen om goed in Google gevonden te worden en hoe dit werkt. Maak je gebruik van onze adviezen, dan komt jouw website of webwinkel binnen no-time hoger in de Google rankings terecht.
Een belangrijke eerste stap: begin met zoekmachine optimalisatie
Er zijn nog steeds veel ondernemers die het belang van zoekmachine ofwel seo optimalisatie onderschatten. Seo optimalisatie houdt in dat je jouw bedrijfssite door een marketingspecialist, zoals Online marketing bureau HV Media, laat onderzoeken om te kijken waar er verbeteringen doorgevoerd kunnen worden om beter in Google gerankt te worden. Hierbij analyseert een marketing expert de HTML-taal die gebruikt wordt, de url’s, gebruikte tags en trefwoorden, om zo in beeld te krijgen waar er optimalisatie doorgevoerd kan worden. Naast deze technische analyse worden ook tal van andere aspecten onder de lope genomen om jouw bedrijfssite of webshop te verbeteren. Online marketing bureau HV Media kijkt bijvoorbeeld naar het gebruik van afbeeldingen en hun effectiviteit (laadtijd, grootte, visuele kracht), de paginateksten (zijn deze lang genoeg, taalgebruik en woordkeuze) en gebruikte servers en domeinnamen. Op een aantal van deze belangrijke punten zoomen we wat dieper in.
Het belang van goede digitale afbeeldingen gebruiken
Een van de meest onderschatte aspecten van goed vindbare websites zijn de gebruikte afbeeldingen. Belangrijk is om te kiezen voor rechtenvrije afbeeldingen, zodat je niet het risico loopt op claims van andere partijen. Zelfgemaakte foto’s of foto’s die je in opdracht hebt laten maken bij een fotograaf, zijn altijd een veilige keuze. Geef elke afbeelding in HTML-taal een passende naam mee. Kies daarbij voor bestandsformaten als JPEG, PNG of een JPG-bestand. Last but not least is het van groot belang om te zorgen dat bestanden inhoudelijk niet te ‘zwaar’ zijn, omdat ze anders niet snel laden en bezoekers van jouw website voortijdig afhaken vanwege de lange laadtijd. Idealiter zijn online afbeeldingen op bedrijfswebsites niet groter dan zo’n 300 kB voor grotere foto’s en maximaal 100 kB voor kleine fotootjes.
Zorg voor een snelle website met deze trucjes
Er zijn naast compacte en doeltreffende afbeeldingen en teksten diverse andere manieren om te zorgen dat jouw website snel is en opvalt in Google. Gebruik je bijvoorbeeld WordPress of Joomla als content management system, zorg er dan altijd voor dat je beschikbare plug-ins en updates installeert en gebruikt om jouw website up-to-date en voldoende snel te houden. Zorg zeker ook voor een virusscanner die altijd actueel is en bedreigen detecteert en tegenhoudt. Vind je onze tips en adviezen lastig of weet je niet hoe je jouw website snel, vindbaar en actueel kunt houden? Dan kun je dit werk natuurlijk ook altijd uitbesteden aan een ICT-bedrijf of een online marketing bureau.