Uit onderzoek blijkt dat mensen zelden goed de voorwaarden van contracten lezen. De details van het contract worden vaak overgeslagen. Het bevat echter bijna altijd zeer belangrijke informatie en als u niet oplet, kunt u problemen krijgen. Dan kan het zomaar zijn dat je iets hebt uitgezet waar je eigenlijk niet tevreden over bent. Kunt u in dat geval het contract opzeggen? Heeft dit consequenties? Dit en meer hebben we uitgelegd in dit artikel.
Maak een opzegbrief
Over het algemeen moet u bij het opzeggen van een contract een opzegbrief opstellen. U kunt dit zelf doen, maar het vereist wel enige formele en professionele kennis over het beëindigen van het contract. Daarom is het heel goed dat je dit nu ook kunt doen, bijvoorbeeld bij het opzeggen van een contract met KPN. Dit betekent dat de opzegging zelf bijna geen moeite kost, je hoeft alleen maar een brief te sturen.
Herroepingsrecht
Het maakt niet uit wat voor soort aankoop (voor producten of diensten) je hebt gedaan of wat voor soort contract je ook hebt ondertekend – je hebt altijd het recht om deze beslissing binnen de eerste 14 dagen te herroepen. Dat is het voordeel van consument zijn: je hebt twee weken de tijd om op je beslissing terug te komen. Dit kan echter soms leiden tot misleidende contracten: het lijkt alsof je een “proefcontract” van twee weken hebt getekend, maar dat wordt na twee weken automatisch verlengd, en dan beloof je je er een jaar aan te houden. Let hier dus goed op!
Wijk niet af van de regels
Onder normale omstandigheden is het onmogelijk om van de regels af te wijken om het contract te beëindigen. Een contract is een contract met een reden: verschillende zaken en fictieve gebeurtenissen zijn tot in detail en tot in detail besproken, dus als dit gebeurt, is het volkomen duidelijk wat de gevolgen zullen zijn. Hetzelfde geldt voor opzegging van het contract. Als alles goed gaat, zal het ondertekende contract nauwkeurig de annuleringsregels vermelden – u moet zich echt aan deze regels houden om het contract daadwerkelijk te annuleren.