Wat is linkbuilding
Het is de klassieke methode voor het bouwen van links. Linkbuilding is een plan dat hoort bij de optimalisatie van je website en beschrijft het proces van het verkrijgen van externe links (ook wel backlinks genoemd).
Er zijn veel criteria waarmee rekening moet worden gehouden bij het linken, zodat de juiste signalen naar de zoekmachines kunnen worden gezonden. Linkbuilding is een centraal uitgangspunt van zoekmachine optimalisatie of SEO.
Professionele linkbuilding overwegen
Linkbuilding uitbesteden zorgt ervoor dat op verschillende plaatsen veel positieve signalen aan de zoekmachines worden gegeven.
Linkbuilding is een belangrijke maatregel om een positieve reputatie van je website op te bouwen.
De juiste strategie
Werken met een linkbuildingbureau is een goede optie als je bedrijf niet het geschikte personeel heeft om een linkbuildingcampagne te voeren. De wereld van linkbuilding kan een tegenstrijdige plaats zijn: misleiding, spam en geen follow-up – dit zijn maar enkele van de problemen die zich kunnen voordoen als je niet aan linkbuilding doet met de nodige expertise. De verkeerde aanpak kan meer kwaad dan goed doen voor je website.
Wat kunnen professionelen meer en beter
Ze gebruiken verschillende methodes om een linkbuilding strategie uit te voeren.
Ze bouwen links naar websites van hoge kwaliteit in je branche. Dit zorgt voor de zogenaamde vertrouwenssignalen naar je websitegebruikers en de zoekmachines.
Als een e-commercewinkel bijvoorbeeld externe links ontvangt van goede bronnen zoals blogs, informatiesites, enz., schept dit snel vertrouwen en een goede reputatie in de hoofden van potentiële klanten. Dit zendt positieve signalen naar de zoekmachines.
Organische rangschikking
Het tweede grote voordeel is de stijging van de organische rangschikking.
Met de toepassing van professionele linkbuilding, stijgen organische rankings met het aantal relevante backlinks van hoge kwaliteit die wijzen naar je website.
Hoe meer relevante backlinks er worden bedacht, hoe betrouwbaarder je website overkomt in de ogen van Google en hoe hoger je website in de organische rangschikking komt te staan.
Het organische rangschikkingsproces verandert op basis van de huidige staat van de website, de leeftijd van de website, het niveau van vertrouwen of de al gevestigde inhoud. Evenals enkele andere on-page factoren en link methodologieën.
Organisch verkeer via backlinks kan leiden tot gerichte leads en hogere verkoopcijfers. Linkbuilding uitbesteden zorgt er op die manier voor dat je een ongelofelijke voorsprong krijgt op de concurrentie.
Verwijzend verkeer en verwijzende links
Gericht verwijzend verkeer is het derde grote voordeel van linkbuilding. Verwijzend verkeer is de meting van verkeer dat binnenkomt door te klikken op een link op een andere website. Dit hangt sterk af van waar je websitelink zich bevindt, hoeveel verkeer de link website genereert en hoe waardevol en informatief je bericht is.
De inhoud op je website moet waardevol genoeg zijn voor gebruikers dat een potentiële prospect de tijd zal nemen om op je link te klikken en te lezen wat je doet of aan informatie biedt op je persoonlijke/zakelijke website.
Referral verkeer kan worden geanalyseerd in Google Analytics – het is hierbij belangrijk dat bots worden uitgesloten. Je zult merken dat verwijzend verkeer een veel hoger conversiepercentage genereert in vergelijking met reclamebronnen, betaald bereik en verkeer via sociale media.
Linkbuilding strategie – processen en procedure
Bij een professionele linkbuilding strategie wordt eerst backlink analyse uitgevoerd voor je website. In deze analyse worden de bestaande backlinks op hun kwaliteit beoordeeld.
In de volgende stap wordt een “zaaistrategie” ontwikkeld voor projectgerelateerde betaalde en eigen mediakanalen. Met een onderzoeksstrategie worden thematisch relevante websites geselecteerd. De link wordt zo goed mogelijk beoordeeld voor thematisch geschikte pagina’s.
Vervolgens ligt de focus op backlink building. Hier worden influencers of speciale portalen gecontacteerd (afhankelijk van het strategische plan), wordt de distributie van inhoud gerealiseerd en worden onderhandelingen gevoerd. In deze context is het nodig om een mediabudget op te nemen in de planning van de linkbuilding. Door de voorsprong die je krijgt, zal dit budget zichzelf snel terugbetalen.