Voor elke geconverteerde klant rekenen de medewerkers van het callbureau een vergoeding aan. Hoe langer het contract dat ze ondertekenen, hoe hoger hun beloning. Hun doel is dus niet om u de beste deal te geven, maar hun doel is om u te laten converteren. Hier heb je nooit voordeel van!
Wijzigingen door nieuwe wetgeving per 1 juli 2021
Tot nu toe kun je er als consument voor kiezen om je telefoonnummer in de “bel-me-niet registratie” te zetten. In de praktijk is dit niet goed genoeg. Per 1 juli is er nieuwe wetgeving die u alleen mag benaderen voor commerciële aanbiedingen als u uitdrukkelijk toestemming geeft om contact met u op te nemen.
Daarnaast mogen bedrijven en goede doelen hun eigen (voormalige) klanten blijven bereiken. Dat wil zeggen, mensen die in de afgelopen drie jaar producten of diensten van hen hebben gekocht.
Kortom: u kunt in de nieuwe situatie alleen oproepen beantwoorden van bedrijven die u in de afgelopen drie jaar heeft gekocht. Ja, denk je, toen kreeg ik telefoontjes van verschillende bedrijven! Het kan zijn, maar wat is er aan te doen.
Jouw redding
Stap 1: Ga er op de juiste manier mee om. Geef geen toestemming.
Bedrijven en goede doelen kunnen alleen contact met je opnemen als je tijdens de registratie “duidelijk” hebt aangegeven dat ze contact met je kunnen opnemen. Als je dit niet hebt gedaan, als je wordt gebeld, heb je misschien gelijk. Helaas begrijp je dit meestal niet, want de meeste telefooncentrales doen domme dingen.
Stap 2: behandel het correct. Maak bezwaar.
Bij elk telefoontje of e-mail moet het bedrijf je de mogelijkheid geven om aan te tonen dat je niet meer benaderd wilt worden. Ze noemen het ‘protesteren’. Het is simpel: je geeft in het gesprek aan dat je gebruik hebt gemaakt van je recht om bezwaar te maken en wilt dat ze je gegevens verwijderen. Dan moeten ze het doen, en kun je niet meer door ze gebeld worden. Doe dit een paar keer en je zult zien dat de telefoon opdroogt!
Wat als dit niet werkt?
En wat als dit niet werkt?
Het kan natuurlijk voorkomen dat het belbureau zich niet aan de wet houdt. Volgens een recent onderzoek van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) doen zij dit momenteel niet altijd. Dan kun je alleen dit nummer opschrijven. En gebruik dat nummer om een klacht in te dienen bij de ACM. Als daar genoeg klachten binnenkomen, kan het bureau een flinke boete krijgen. Dan heb je nog een beetje gelijk.