Besteed veel tijd, reken veel tijd aan uw klanten en verdien veel geld. Dit is tenslotte de droom van elke ondernemer, nietwaar? Om dit doel te bereiken is het van groot belang om efficiënt te kunnen werken. Als uw huidige werkefficiëntie niet hoog genoeg is, steelt u eigenlijk uw portemonnee. Als u uw werkefficiëntie wilt verbeteren, vindt u in dit artikel enkele handige tips. Deze vaardigheden worden geleverd door experts en ervaren ondernemers. Ondernemers die er ook in slaagden de productiviteit te verhogen.
Wat zijn de voordelen van het verhogen van de productiviteit? De voordelen hiervan zijn eigenlijk tweeledig: aan de ene kant kun je meer verdienen, aan de andere kant kun je minder werken. Wat je normaal gesproken in 2 uur kunt doen, kun je nu bijvoorbeeld in 1,5 uur doen. Dit betekent dat je minder moet gaan werken om uiteindelijk hetzelfde inkomen te krijgen. Hoe kan je dit doen? Check deze 5 tips!
Tip 1: Start de dag met een plan
Als je ’s ochtends naar kantoor gaat, weet je dan wat je die dag gaat doen? Het is aan te raden om direct in de ochtend een duidelijk schema voor jezelf op te stellen. Waarom? Hierdoor heb je rust, weet je hoe je je werk moet organiseren en kun je je to-do-lijst afmaken. Hoe meer punten je afspreekt op de takenlijst, hoe gemotiveerder je bent.
Wat is de beste manier om een plan te maken? Dit doe je met behulp van een online planningssysteem; met dit systeem maak je moeiteloos een planning zodat je de planning continu kunt actualiseren. Geschikt voor drukke ondernemers!
Vind je het moeilijk om te werken zoals gepland? De suggestie is dan om te beginnen met een schema dat pas ’s ochtends begint. Probeer je in de ochtend aan dit schema te houden zodat je steeds meer gewend raakt aan deze nieuwe manier van werken!
Tip 2: Goede balans tussen spanning en ontspanning
Denk je dat het verstandig is om enkele uren hard te werken? Dit lijkt misschien ideaal voor uw inkomen/omzet, maar dat is het niet. Verschillende experts raden aan om elke 45 minuten minstens 5 minuten te rusten. Waarom? Hierdoor kun je je hersenen kalmeren.
Dit komt uw productiviteit uiteindelijk alleen maar ten goede. Door een pauze te nemen, bereik je tijdens de werkuren de top. Deze rust helpt ook bij het overzicht; tijdens een pauze kun je zien wat je hebt gedaan en je plan daarop aanpassen. Deze rustmomenten zijn in ieder geval van ongekend belang voor je productiviteit!
Tip 3: Zet jezelf wat vaker op nummer 1
Wil je goed werk leveren? Wil je niet de hele tijd werken? Wil je bijvoorbeeld ook genieten van het weekend? Het is dus belangrijk om goed voor jezelf te zorgen tijdens de werkuren.
Verlaat af en toe het bureau en de stoel, maak af en toe een wandeling en adem buiten een frisse neus. Het is op het moment dat je even niet opduikt, je helemaal tot rust kunt komen. De rest gaat uiteindelijk een rol spelen in je productiviteit! Ook weet je op deze manier gezond en vitaal te blijven. Daarom is het in dit geval ook aan te raden om tijdens het werk voldoende water te drinken en gezond te eten. Neem bijvoorbeeld de tijd om een appel te schillen, tijdens het schillen kom je even tot rust en heeft je lichaam deze vitamines ook heel hard nodig.
Al met al is het advies om goed voor jezelf te zorgen. Door goed voor jezelf te zorgen, weet je hoe je de werkefficiëntie kunt verbeteren. Dus, haal je aandacht weg van je werk en koester je gezondheid. Hierdoor ben je op korte en lange termijn efficiënter!
Productiviteit verhogen
Tip 4: Doelen, doelen, doelen…
Weet jij wat doelen stellen is? Wanneer u begint met het stellen van doelen, heeft u wat concreet werk te doen. Dan weet je waarom je ’s ochtends wakker wordt en weet je waar je de hele dag hard aan hebt gewerkt.
U kunt bijvoorbeeld doelen stellen in een online projectmanagementsysteem. In zo’n programma kun je voor jezelf een bord maken, waarin je al je doelen kunt stellen.
Na het stellen van langetermijndoelen, zult u ook genieten van een hogere productiviteit. Deze doelen houden je scherp, houden je gemotiveerd en zorgen ervoor dat je minder wordt afgeleid. Hoe minder afleiding om je heen, hoe efficiënter je werk zal zijn. Dit begint met het stellen van langetermijndoelen.
Tip 5: Jezelf belonen, loont!
Hoe gaat het? Of kan je de hele dag werken? Neem een dagje vrij voor jezelf, koop een paar schoenen die je altijd al wilde hebben, of doe leuke dingen met je partner. Door jezelf te belonen weet je jezelf scherp te houden. Ook weet je jezelf op deze manier te motiveren. Als je veel innerlijke motivatie hebt, zul je genieten van een betere concentratie. Dit helpt ook om de productiviteit en de behaalde resultaten te verhogen. Door jezelf te belonen, bereik je op de lange termijn waarschijnlijk je doelen.